Reklama na internetu – není úniku?

Kvě - 01
2023

Reklama na internetu – není úniku?

Kde se bere?
Obecně je reklama velmi dynamickým odvětvím a hlavně na internetu, kde má možnost se cíleně zaměřit na vás jako konkrétního zákazníka, jde o významný nástroj propagace. Klient platí za každou kampaň opravdu velké peníze, za které dostává určitý počet zobrazení na různých webech. Ceny prokliků na konkrétní reklamu se pohybují v řádech jednotek korun, v součtu jde ovšem o nemalé peníze, které se samozřejmě odráží i v ceně zboží.
Navíc podstatná část obchodů, které se samy někde takto prezentují, zase recipročně nabízejí agentuře vlastní prostor pro jiná reklamní sdělení, takže je tady i velká provázanost.
web bannery
Adblockery
Takzvané blokovače reklam fungují tak, že detekují na každé stránce, kterou otevřete v prohlížeči, reklamní prostor a následně zakáže jeho zobrazení. V mnoha případech to funguje, jde ovšem o dvousečnou zbraň.
Téměř každý server, jehož obsah nějakým způsobem konzumujete bez toho, abyste za to zaplatili, je z reklamy de facto živ. Může se proto stát, že i on povolá do boje podobné zbraně a disponuje nástroji, které mu zase zpětně odhalí, že máte reklamní plochy blokovány.
Pokud si tak například chcete přečíst článek na některém renomovaném serveru, může se stát, že z něho pro vás bude viditelný jen perex. S odůvodněním, že pokud za jeho přečtení nechcete pomyslně „zaplatit“ zobrazenou reklamou, máte smůlu.
V některých případech lze samozřejmě „ošidit“ i to, ale určitě se vám to nepodaří všude.
nespokojená žena
Umírněná cesta
V současné době se od skutečně vtíravé reklamy začíná spíše upouštět. Například videoservery často namísto reklamního spotu zašlou uživateli krátkou anketu „na dva kliky“, kde má možnost označit, zda viděl v poslední době reklamu na konkrétní značku a jak se mu líbila.
Velké prohlížeče zase zohledňují to, že přes všechny snahy nemusí být pro vás reklamní sdělení nějakým způsobem relevantní. Máte možnost označit ta sdělení, která si už nepřejete zobrazovat a dokonce i udat důvod proč. Poměrně obtěžující je totiž i reklama na produkt, který je sice pro vás atraktivní, ale už ho dávno vlastníte.
Očekávaná novinka
Dobrou zprávou je, že ty skutečně vlezlé spoty, které se snaží upoutat pozornost například hlasitým zvukem, budou v budoucnu penalizovány. Prohlížeče – i bez doplňků – budou pak reklamy od takto nedůvěryhodných zadavatelů samy cíleně blokovat. Otázkou ovšem je, jak si s tím reklamní tvůrci poradí a jakou cestou se rozhodnou následně vydat.